““Ya Allah! Sesungguhnya aku memohon kepada-Mu agar dimasukkan ke dalam Surga dan aku berlindung kepada-Mu dari siksa Neraka. ” (HR. Abu Dawud no. 792, Ibnu Majah no. 910, Ibnu Khuzaimah no. 725, dishahihkan oleh Ibnu Khuzaimah, Imam an-Nawawi dan Syaikh al-Albani)

Wednesday, May 25, 2011

Remaja Islam

remaja islam berdasarkn pndangan saya ialah remaja yang taat perintah Allah,sentiasa berusaha memperbaiki diri dan BERMUJAHADAH melawan nafsu dan godaan yang hebat.Kini kita melihat bagaimana gejala sosial yang berleluasa telah meratah iman remaja2 islam kini.mereka terhanyut dengan gelombang maksiat yang begitu hebat lantas lemas dalam perkara tersebut.Sememangnya diakui,menjadi remaja Islam yang betul2 thabat (konsisten) dengan ajaran Islam di zaman moden yang serba canggih dan menduga iman ini sangatlah susah seandainya tidak menghadirkan hati dan niat yang ikhlas kerana Allah.

Kalau nk dilihat zaman kegemilangan Islam dahulu,tenaga pemudalah antara yang amat diperlukan.Contohnya seperti saidina Ali,beliau sanggup menggantikn tmpat tidur Rasulullah sewaktu baginda keluar berhijrah.Usamah bin zayd yang menjadi panglima perang seawal usia yang begitu muda,19 tahun dan sultan muhammad al-fateh yang berjaya menakluki kota konstantinople,sebagaimana yang pernah dijanjikan oleh rasulullah akan pembukaan kota tersebut(konstantinople)

so,bagaimana nak menjadi pemuda Islam@remaja Islam?
jom sama2 kita amalkan garis panduan yang disediakan oleh as-syahid imam hassan al-banna

10 PERIBADI MUSLIM

1.aqidah yg sejaHtera
2.ibadah yg s0hEh
3.akhlak yg mantap
4.luas ilmu pengeTahuan
5.sihaT tubUh badan
6.bermAnfaaT kpd org laIn
7.terSusun urusannYa
8.mujaHadah meLawan nafSu
9.menePati waKtu
10.mamPu berd1kaRi

waLLAHU a'lam
yang silap harap ditegur..

No comments:

Post a Comment